Drones werden oorspronkelijk uitsluitend handmatig bestuurd met een controller. De dronepiloot bedient deze controller om de drone te laten opstijgen, landen en in de gewenste richting te bewegen. Tegenwoordig worden drones steeds vaker automatisch gevlogen. Een vooraf ingestelde route hoeft enkel geactiveerd te worden, waarna de drone zelfstandig zijn vlucht uitvoert. In deze blog lees je wat de verschillen zijn tussen handmatig en automatisch vliegen, en welke mogelijkheden automatisering biedt. 

Handmatige drone bediening

Voor een handmatige dronevlucht zijn een piloot, een drone en een controller nodig. De piloot bestuurt één drone tegelijk en voert alle handelingen handmatig uit met de controller. Meestal vliegt de drone binnen het directe zicht van de piloot (VLOS) of binnen het zicht van een extra waarnemer op afstand (EVLOS). 

Automatische drone vlucht

Handmatig vliegen maakt langzaam maar zeker plaats voor automatische vluchten. Hierbij wordt de vliegroute vooraf ingesteld. Bij professionele drones kan dit ook op de drone controller gedaan worden. Hierbij is nog steeds een piloot, een drone en een controller nodig, maar de piloot hoeft dan niet meer handmatig de drone aan te sturen. Na het activeren van de route vliegt de drone volledig automatisch.

Drone besturen vanaf computer

De volgende stap in automatisering is het starten van een geautomatiseerde route vanaf de computer. Dit kan een piloot doen, maar een vlucht kan ook automatisch beginnen naar aanleiding van een trigger van bijvoorbeeld een sensor of een knop.  

Hiervoor is extra software nodig, het Dronebotics Commando Centrum. Deze vorm van geautomatiseerde drone vluchten hebben veel voordelen ten opzichte van handmatige vluchten. Een drone piloot achter een computer in een meldkamer of controlekamer kan meerdere drones tegelijk laten vliegen en op zijn scherm meerdere streams van drones in de gaten houden (BVLOS). Drone vluchten worden schaalbaar. Daarnaast hoeft de piloot niet meer op locatie te zijn. Dit maakt het vliegen een stuk efficiënter.  

In Nederland zijn vluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS) nu nog beperkt toegestaan. In de toekomst zal dit zeker steeds meer uitgebreid worden.